Saturday, December 28, 2013

Jenis-jenis cilli

Jenis-jenis cilli

Adalah perlu ditekankan bahawa perkataan capsicum adalah nama saintifik bagi semua jenis cili. Di Malaysia contohnya capsicum dirujuk kepada cili bengala. Suatu tanggapan yang salah.

    Terdapat 5 jenis varieti capsicum yang popular dan ditanam di sesetengah tempat dimana ia bersesuaian. Pertama, Capsicum annuum, iaitu jenis yang seperti cili loceng, cili lilin, cili merah, jalapeƱos, dan chiltepin. Kedua, capsicum frutescens, iaitu jenis seperti malagueta, tabasco dan lada Thai, Piri Piri, cili Afrika Birdseye (cili api/cili padi), dan juga Malawi Kambuzi.

jalapeno-pepper    Ketiga, capsicum chinense , iaitu yang terhangat seperti cili naga, cili habanero, cili datil dan cili scotch bonet. Varieti ini t
ergolong dalam senarai cili yang pedas dari ukuran intensiti. Keempat, capsicum pubescens , iaitu varieti yang hanya terdapat di Amerika Selatan iaitu rocoto lada atau cili rocoto.


    Dan yang kelima dan terakhir, capsicum baccatum , satu lagi varieti yang hanya ditanam di Amerika Selatan iaitu aji lada atau cili aji. Walaupun hanya terdapat beberapa spesies yang biasa digunakan, terdapat kaedah penyediaan cili yang mempunyai nama yang berbeza untuk kegunaan pelbagai jenis masakan.

    Hijau dan merah lada loceng (bell pepper), sebagai contoh, adalah penanaman yang sama Capsicum annuum, cili matang menjadi hijau. Dalam spesies yang sama seperti jalapeƱo, Poblano (yang apabila kering dirujuk sebagai ancho), Di New Mexico (ia  dikenali sebagai cili colorado), Anaheim, Serrano, dan tanaman lain. Cili ini biasanya dipecahkan kepada tiga kumpulan: lada loceng (bell pepper) , lada manis, dan lada panas/cili panas dan pedas. Jenis-jenis cili yang paling popular jatuh ke dalam salah satu kategori ini.

pengenalan cilli dalam masakan 


sumber maklumat diperolehi dari http://solusi-tani.com/blog/2013/08/sejarah-cili/

No comments:

Post a Comment